شماره خبر : 21
زمان : 1397-05-30/21:02:42

برگزاری نشست هم اندیشی بازرسان کار استان خوزستان و هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار شهر اهواز

نشست هم اندیشی برگزاری نشست هم اندیشی بازرسان کار استان خوزستان و هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار شهر اهواز به منظور رونمایی از سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی برگزار شد.

به گزارش انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت شهر اهواز، این جلسه صبح روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1397 با حضور جمعی از بازرسان کار شهرستان های استان خوزستان، هیئت مدیره انجمن صنفی و رئیس بازرسی کار اداره کل کار و تعاون استان خوزستان با رویکرد رونمایی از اولین سامانه مسئولین ایمنی تشکیل شد.

احمد سلامات رئیس بازرسی کار اداره کل کار و تعاون استان خوزستان در این نشست عنوان کرد: در سال 94 ، در پی حضور نیروهای غیر متخصص در زمینه ایمنی و به تبع آن بالا بودن آمار حوادث و کنترل ضعیف ایمنی در کارگاه ها ، آیین نامه های وزارت کار با هدف ورود افراد متخصص در حیطه ایمنی به منظور ارتقای سطح کیفی ایمنی کارگاه ها  صادر شد.

وی با اشاره به این که در استان خوزستان در حدود 70 هزار کارگاه  دایر است و 700 هزار کارگر مشغول به کار هستند گفت: نظارت بر ایمنی کارگران و صیانت از نیروی کار بر عهده بازرسان کار است و از آنجا که تعداد بازرسان کار در استان محدود است لذا بحث مسئولین ایمنی و نیروهای متخصص و مرتبط در این حوزه به منظور کمک رسانی به بازرسان کار در جهت کنترل ایمنی محیط کار، ارزیابی نواقص محیط کار و گزارش آن به نهادهای ذیربط، اهمیت دو چندان می یابد.

او همچنین اضافه کرد که تلاش برای تشکیل انجمن صنفی ایمنی و بهداشت از ابتدای سال 95 به منظور ایجاد یک صنف حامی مسئولین ایمنی آغاز شد  که در پی تاسیس این انجمن، تایید صلاحیت پیمانکاران و هم چنین تایید صلاحیت مسئولین ایمنی به این نهاد ارجاع داده می شود. از آنجا که اعضای این انجمن نیز مسئولین ایمنی می باشند لذا تایید صلاحیت ها با شدت  بیشتری پیگیری خواهد شد.

سلامات در پایان اظهار داشت که بهره گیری از مسئولین ایمنی در محیط های کاری روندی رو به پیشرفت و تکامل دارد و استفاده از سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی که در این نشست رونمایی شد در دستور کار است که به موجب آن تایید صلاحیت نیروهای متخصص نظام مند خواهد شد.

در ادامه این نشست محمد همایی فر رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت شهر اهواز با اشاره به اینکه از سال 87 تا پایان سال 96 حدود 16 هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از ایمنی در کارگاه ها جان خود را از دست داده اند، بر این نکته تاکید کرد که حفاظت و صیانت از نیروی کار می بایست  با جدیت پیگیری شود و در اولویت قرار گیرد.

وی در خصوص حیطه فعالیت انجمن گفت: این انجمن که از سال 93 شروع به فعالیت نموده است متشکل از مسئولین ایمنی و بهداشت می باشد و از جمله وظایف آن ارائه آموزش های لازم به کارشناسان ایمنی، کارگران و نیروهای کار و تایید صلاحیت پیمانکاران و مسئولین ایمنی می باشد. هم چنین شرکت های فعال در حوزه های صنعتی می بایست به منظور ادامه فعالیت خود گواهی نامه ایمنی کسب کنند که تشکیل پرونده و ارجاع آن به کمیته سلامت ایمنی پیمانکاران نیز در دستور کار این انجمن می باشد.

همایی فر در ادامه افزود بر مبنای آیین نامه امور پیمانکاری به کار گیری نیروی متخصص در زمینه ایمنی برای تمامی کارگاهها الزامی است بنابراین افراد واجد شرایط می بایست جهت اخذ تایید صلاحیت به سامانه رو نمایی شده رجوع کرده و نام نویسی کنند که پس از بارگذاری مدارک مربوطه در این ساماه، پرونده تشکیل شده در اداره بازرسی کار مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت احراز صلاحیت گواهی نامه به این افراد تعلق خواهد گرفت.

وی بر این مهم تاکید کرد که رشته های مرتبط با ایمنی و بهداشت کمترین تعداد فارغ التحصیل بیکار را دارند و افراد توانمند در این حطیه بیکار نمی مانند، هم چنین با توجه به اینکه خوزستان  استانی صنعتی می باشد و تعداد زیادی نیروی کاردر کارگاه ها مشغول کار هستند محیط و تجهیزات کاری می بایست از حداکثر میزان ایمنی برخوردار باشند و نیز آموزش های لازم در جهت ارتقای سطح ایمنی محیط کار و پیشگیری از حوادث جانکاه ارائه گردد که این امر نیز حضور فعال مسئولین ایمنی را می طلبد.

اوهم چنین افزود: هیئت مدیره جدید انجمن صنفی ایمنی و بهداشت شهر اهواز از خرداد ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز نموده و تدوین تقویم اموزشی به منظور بازآموزی اعضا و توانمد سازی آنها از جمله برنامه های خوبی است که توسط هیئت مدیره جدید در دست اقدام است. به علاوه بر این نکته تاکید کرد که انجمن صنفی به مثابه بازوی کمکی بازرسان اداره کار است که یاریگر آنها است و به کمک آنها نیز نیازمند است.  

 

 

 

 




کلمات کلیدی :